Kända emblem

Låt oss prata om kända emblem eller logotyps. Logotyper finns överallt. På kläderna vi bär, på de telefoner vi använder och på maten vi köper – vi är omgivna. Vissa logotyper är otroligt enkla – en bokstavsform eller en bildrepresentation – och andra är mer komplexa. Men en sak du inte kan förneka är att innebörden bakom en logotyp informerar publiken om vad ditt varumärke handlar om.

Många av oss överväger inte ens vad dessa logotyper betyder utöver det faktum att de representerar några av våra favoritmärken. Men vad vi inte inser är att många av dem har en djupt rotad mening gömd i eller bakom den berömda symbolen, och i den här artikeln kommer vi att avslöja dem. Här är dolda betydelser bakom några av världens mest kända logotyper.

Beats

Logotypen för Beats by Dre är ganska enkel. ‘B’ är inneslutet i en cirkel följt av varumärket. Cirkeln är dock inte bara en cirkel. Det representerar faktiskt ett mänskligt huvud, och bokstäverna ‘b’ representerar varumärkets hörlurar. Detta ger varumärket ett personligt inslag, vilket gör att kunden kan se sig själva i hörlurarna.

Cisco, den världsledande ledaren inom nätverk för internet, är uppkallad efter sitt huvudkontor i San Francisco. Även om dess namngivare inte har en dold betydelse, representerar de blå ränderna ovanför logotypen inte bara en elektromagnet utan också Golden Gate Bridge.

NBC:s logotyp har ett par dolda betydelser. Det är tydligt att det är en påfågel, men varför? När logotypen utvecklades introducerades färgtelevisionen (förklarar regnbågen av färger), och nätverket ville ha en logotyp som skulle få svartvita tv-ägare att byta. Så de gick med den vanliga frasen (på den tiden), “stolt som en påfågel”, och främjade att de var stolta över sitt nya färgsystem. De sex olika färgerna på fjädrarna representerar de sex olika divisionerna av NBC.

Amazon är ett kraftcenter när det gäller online-shopping, och deras logotyp återspeglar det. Den gula pilen i logotypen börjar på bokstaven ‘a’ och slutar vid bokstaven ‘z’, vilket innebär att de säljer allt från a till z. Pilen representerar också ett leende, där pilspetsen är en stiliserad grop eller leende linje. Leendet indikerar glädjen människor känner när de handlar med Amazon.

Baskin Robbins

Baskin Robbins är känd för sina till synes obegränsade smaker av glass (31, om vi är exakta). Det berömda numret är gömt i ‘B’ och ‘R’ på sin logotyp, och fungerar som kurvan för ‘B’ och stammen till ‘R’. Logotypen representerar kul och energi, precis som hur du känner dig under (och efter) att du äter deras glass.

Baskin Robbins

Roxy är Quicksilvers kvinnliga klädmärke. För att tilltala sin kvinnliga publik använder de ett hjärta som sin logotyp och drar inspiration från den feminina formen och konnotationen bakom dess mening. Och det är inte något vanligt hjärta – det är faktiskt två Quicksilver-logotyper som vänt på deras ändar.

Sony Vaio, alias Visual Audio Intelligent Organizer, är känd över hela världen för sin teknik, men få vet betydelsen bakom sin logotyp. Vaio representerar integrationen av både analog och digital teknik i sina produkter. Bokstäverna “va” är så att de ser ut som en analog våg, medan “io” liknar siffrorna 1 och 0 och representerar en digital signal eller binär kod.