Världens mest kända varumärken

Med ett avundsvärt rykte inom högteknologibranschen blir Apple ett av de dyraste varumärkena i världen. Det har ett uppskattat värde på 247 miljarder dollar. År 2015 registrerade Apple rekordförsäljning och uppnådde den högsta årliga vinsten i företagets historia. Företaget har sålt 48 miljoner iPhones, 22% mer än under samma period förra året. Företaget har sitt huvudkontor i Cupertino, Kalifornien och grundades av Steve Jobs och Steve Wozniak 1976. Grundat av Larry Page och Sergey Brin år 1998, doktorander vid Stanford University, har Google blivit den mest populära sökmotorn på planeten.

Apple
Apple

Med en databas med över 8 miljarder webbplatser erbjuder Google ett enkelt sätt att söka efter information så som bilder, nyheter, dokument, bloggar och webbkataloger. Sedan 1996 expanderar Google starkt och internationellt och når ett uppskattat värde på 174 miljarder dollar. Idag anses företaget vara ett av de starkaste globala varumärkena. Microsoft är det största multinationella mjukvaruföretaget. Microsofts historia började den 4 april 1975 och grundades av Bill Gates och Paul Allen i Albuquerque. Företaget har sitt huvudkontor i Redmond, Washington, och utvecklar, producerar och stödjer ett brett utbud av programvaruprodukter för datorenheter. För närvarande är de mest sålda produkterna operativsystemet Microsoft Windows, Microsoft Office, Xbox, musik- och videounderhållning och Bing. Från den 30 juni 2014 hade Microsoft en årlig global intäkt på 86,83 miljarder dollar och 128 076 anställda världen över. Idag är Microsoft ett av de mest kända och uppskattade varumärkena i världen och rankas som tredje med ett uppskattat värde på 115 miljarder dollar. Samsung Electronics grundades 1969 och blev snabbt en viktig tillverkare av telefoner, smartwatch och andra prylar på den koreanska marknaden. På grund av sin fortsatta framgång har Samsung erkänts som den globala teknologiledaren. År 2010 är det första platsen i försäljningen av elektroniska apparater och hushållsapparater. År 2014 rankas Samsung på sjunde plats i bästa globala varumärkesrangering gjord av Internbrand, ett företag specialiserat på analys och utvärdering av varumärken. Företaget erbjuder olika produkter inklusive hushållsapparater som tv, kylskåp, tvättmaskiner men också IT-produkter.

Gucci

Det hela började 1881, med födelsen av Guccio Gucci, grundaren av denna modegigant. Ursprungligen från en familj av hantverkare flyttade han i tonåren till Paris och sedan till London och fungerade som koordinator för restaurangen på Savoy Hotel. Han bodde i en av de mest kosmopolitiska städerna i världen och observerade och assimilerade olika kulturer, idéer, stilar och lärde sig om sofistikens estetik. När han återvände till Italien 1920 öppnade Guccio sin första Gucci-butik i Florens, med en kapital på 30 000 pund.

Gucci
Gucci

Den första framgången med Gucci-butiken kom med de handgjorda läderskapelserna och tillbehör för hästsadeln. I början av 1990-talet beslutade designerna att utvärdera värdena för Gucci-familjen, nämligen läderhantverk. 1960-talet markerade explosionen av ”Symbolstatusen” och Gucci och Florentine Pucci var bland de första italienska märkena med internationell prestige. Produktionen av Gucci-delarna har haft en imponerande tillväxt med öppnandet av en enorm fabrik i utkanten av Florens. Under samma period upplevde Gucci också en minskning av försäljningen, vilket inte avskräckte Maurizio, Rodolfo Gucci son, från att acceptera befattningen som VD för varumärket år 1989. Gucci tillhör inte längre Gucci-familjen, men traditionen har varit kvar än idag. De behöll samma arbetsstil, samma krav, samma elegans, allt samlade under etiketten ”Made in Italy”.

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte.