Varumärkeslagen

Varumärkeslagen handlar om alla lagar och regler som gäller för varumärken som bland annat registrering av varumärken, vad finns det för regler? Först och främst innan man går djupare in på alla lagar och regler som finns så måste man ha kunskapen om vad ett varumärke är så vad är egentligen ett varumärke? Ett varumärke är i kort ett namn eller en logotyp som existerar för att identifiera ett företags produkt eller tjänst. Det existerar även ljudmärken och figurmärken. Ett varumärke bör ha ett varumärkesskydd (eller vara ett varumärke som många känner till) vilket i kort betyder att andra företag inte har rätten med sig att sno någon annans varumärke och sätta det på sina produkter eller tjänster. För att skydda sitt varumärke så behöver man registrera varumärket, det kommer då att gälla tio år och går efter det bra att förlängas vilket heller inte är invecklat alls att göra. Ibland händer det tråkiga incidenter vilket kan handla om att någon faktiskt har snott ens varumärke trotts att ens varumärke är skyddat så hur gör man då? Då gäller varumärkeslagen vilket innebär att man har rätten med sig att anmäla detta. Domstol avgör sedan om den som har snott varumärket får använda varumärket eller inte. Den som har snott ett varumärke blir oftast dömd men vad domen blir kan se lite olika ut. Det finns fall där den som tagit varumärket bara blir tvungen att sluta använda varumärket samt betala skadestånd. Det finns andra fall där domen har blivit värre än så och den som valt att sno varumärket har varit tvungen att betala böter och i värsta fall kan det även leda till fängelsestraff.

Varumärkeslagen
Varumärkeslagen

Kom ihåg att det är viktigt att registerna varumärket vilket man i Sverige gör hos Patent- och registreringsverket (gäller i 10 år). Vill man att varumärket ska vara giltigt i hela EU bör man istället registerna varumärket hos European Union Intellectual Property Office. I januari 2019 ändras den svenska varumärkeslagen något och liknar idag så som varumärkeslagen ser ut i de flesta andra EU-länder. Förändringen handlar mest om att det ska bli enklare att registrera varumärken. Förut har det nämligen varit lite komplicerat att registerna ett ljudmärke eller ett varumärke som är en animation. I Samma veva som den svenska varumärkeslagen ändras så ändrades också lagen om företagsnamn. Lagen om företagsnamn hade då inte ändrats sedan 1974. Ändringarna handlade om att ändra språket och göra det mer modernt. Detta för att det skulle vara lättare för företagen att förstå vilka regler som faktiskt gällde. Det är viktigt att följa lagen så ibland kan det vara bra att reglerna och språket uppgraderas en aning.

Varumärken att lita på

I Sverige har det visat sig att det är Ikea som är varumärket som de flesta svenskarna har störst förtroende för vilket gör Ikea till ett bra varumärke, ett varumärke som man kan lita på. Ett annat känt svenskt varumärke är h&m som tvärtom inte är ett varumärke som de flesta har förtroende för har det visat sig i mätningar som gjorts.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *